EXCLUSIVE or ‘EXCUSIVE’? The Australian’s war against logic

January 12, 2014

I gave up my subscription to The Australian just over a year ago. It was the one resolution from New Year 2012-13 that I made and kept.

I drafted a post on it at the time, but decided not to bother publishing it, thereby depriving Murdoch of oxygen. This is what I wrote on 30 December 2012:

It’s not about the money. By my back of the envelope calculations every six-day delivery plus digital access subscription is actually losing money for News Limited. At $8.95 a week for the newspaper and the paywalled online content I was actually paying less than the price for home delivery alone and each daily paper was costing me less than the advertised cover price. Besides, I can afford it, so cost was not a factor.

What finally prompted me to stop my sub was the fact that I am increasingly agitated by the tone of The Australian’s coverage of politics and the shrill and incessant screaming directed at anything slightly left of the paper’s far-right conservatism.

For The Australian’s coterie of conservative commentators everything proposed by the Gillard Labor government represents a threat to civilisation and only the gathering forces of the libertarian right can overcome the descent into socialist Hell that the Gillard regime represents.

That this scenario is the product of fevered imaginations in the ranks of The Australian’s editorial leadership does not matter. Even the most debatable and opinion-laden piece of reportorial dross is labelled ‘Exclusive’ on the front page of the national daily and the paper’s columnists are uniformly opposed to anything progressive or ‘liberal’.

I am sick of it and I’m sure that my mental state is also polluted by the junk that is published relentlessly in pursuit of Murdoch’s regime-change agenda.

The Australian is not a newspaper in the sense of reporting items of public interest with a veneer of objectivity, it is nothing more than a cheer squad for Tony Abbott’s Liberal party.

Well, we all know what happened in 2013. The Australian and its stablemates The Herald Sun in Melbourne and The Daily Telegraph in Sydney, waged incessant war on Gillard and Rudd and the Labor Party and slavishly praised the Abbott-led coalition right up until the 7 September election date.

Since then, The Australian has championed all the causes, crusades and bullying, braying arrogance of the Abbott government.

All this hard work has not gone unrewarded. Several things have happened recently that make me think that the hotline between News Limited’s increasingly shrill coterie of senior shills and the government’s spinmeisters is always busy.

The two phenomena I wish to comment on today are evidence of this special relationship between the world’s greatest newspaper and the prime minister we had to have.

It’s simple really; the pay-off for The Australian’s loyalty and aggression has been inside information and news tips to feed the front page beast and a handsome payday for a coterie of eccentric, but suitably rightwing commentators who were being warehoused in the News Limited corridors until they could be dusted off for a suitable public purpose.

The elusive, EXCLUSIVE excusive

An “exclusive” in the newspaper world was always something that a reporter could be proud of and that an editor would get juicy over because it had the potential to increase sales and generate ‘buzz’ about the paper and the story. For a journalist, an exclusive meant free drinks at the bar, a pat on the back and a chance of promotion.

But, today at The Australian the EXCLUSIVE has become devalued to the point of worthlessness and over-used to the point of terminal boredom and cynicism on the part of the reader. More disturbingly it has morphed into what I am calling the EXCUSIVE, a story that provides political cover and excuses for the actions of the Abbott government. The Australian is now a mouthpiece and a megaphone for pro-Abbott propaganda.

Let me tender a few exhibits as evidence:

THE AUSTRALIAN, Thursday January 9, 2014

The front page of the 9 January paper had seven separate stories; six of them were badged EXCLUSIVE.

The lead “Labor, Greens end the affair” was written by Tasmania correspondent, Matthew Denholm. The exclusive was based on several “understands”:

The Australian understands the Tasmanian ALP is preparing to sever its four-year power-sharing alliance with the Greens…

While final decisions on the details of the Tasmanian split are yet to be made, The Australian understands a consensus has emerged in Labor ranks…

There is ongoing debate about whether, how and when to dump the two Greens minister — Australia’s first — from state cabinet, but The Australian understands this is the most likely outcome in the next few weeks.

There is not one source quoted in the eleven pars of this story on page one. It continues on page four for another nine pars before there is a quote from a living, breathing human being, if you can call a paraphrase with one word in “quotation” marks a quote quote unquote:

She [Lara Giddings, not the cat's mother] became a staunch defender of it and her Greens ministers, and in March last year said she would “absolutely” have Greens back in cabinet after the next election.

That’s 20 pars into the story before a source is supplied and then it’s a source negative to the intent of the story. But it is also at least 10 months old.

The first recent quote comes in par 22, and it’s another long paraphrase with only two pretty inconsequential words in quote marks:

Yesterday, Ms Giddings refused to say whether Labor would rule out future power-sharing with the Greens, instead confirming a decision would be made in “coming weeks”.

The full Giddings quote is then repeated two pars further down:

“You can wait and see what we have got to say over the coming weeks and months as we head to the election and where we are heading as the Labor Party,” she said.

You might think that by now, the plucky Mr Denholm would give up, but no for that is not the way at the nation’s finest broadsheet. When you don’t have a story and the on-the-record statement from the key source hoses down your speculation. Don’t give up, make it up.

Matthew ploughs ahead with the main theme of the story, despite the fact that he has got no on the record response from sources that back up his understandings.

A complete reversal by Giddings-led Labor follows similar stances against deals with the Greens taken by the party’s leadership in other states and territories.

Hang on. What “complete reversal”. All the paper has is a coy wait and see from Lara Giddings.

This EXCLUSIVE is a beat-up and it wouldn’t pass muster in my first year journalism tutorials. We insist on two real live interviews in most news stories our students write for us and normally we expect to see a strong supporting quote in the first four pars, not buried in the spill-over to page four. The headline might more honestly have been “Giddings says ‘wait and see’ on possible split with Greens”

If Matthew were in my class I would suggest he rewrite this as a story about Lara Giddings saying any decision on a split with the Greens is still weeks or months away. In other words, it is a non-story.

Why then is it on the front page as the lead in The Australian?

You’d have to ask Chris Mitchell for the real answer, but here’s one I made up earlier.

The story fits the ongoing narrative running through News Limited newspapers that the Greens are really communists in disguise, are bad for the country, are crackpots and fuckwits and part of the reason that Labor is so unpopular. Any EXCUSIVE that promotes the party line and has a bash at both Labor and the Greens has a deserved place on the front page.

The front page of The Australian is the front line in Murdoch’s war on logic.

My favourite front page EXCUSIVE in this particular edition of The Australian was a story about the tow-back of asylum-seeker boats to Indonesia. You might recall (by way of background) that Immigration Minister Scott Morrison and other senior Liberals, including Abbott, are maintaining a horrible secrecy on this issue and most of our information is courtesy of reporters in Jakarta, not Canberra.

Navy now ‘towing’ back the boats

EXCLUSIVE

Brendan Nicholson, Defence editor

The lead par on this story is a statement of the bleeding obvious:

The Abbott government is implementing a radical policy of towing asylum boats back to Indonesian waters.

Yeah, we know that Brendan, it was on the news last night and all over the web all day yesterday. An exclusive is supposed to be new and a story that nobody else has got hold of yet.

The cat is out of the bag on the exclusivity of this story in the long second par:

The Jakarta Post reported yesterday that…

After noting (without comment) that Morrison is refusing to speak, we are exclusively told in The Australian that “last night” an asylum-seeker spoke to “the Seven Network” about the tow-back. I didn’t see that interview, but I did see it on the ABC and the SBS.

There goes the EXCLUSIVE and the story tips over into being an EXCUSIVE again.

In this case the excusing is inserted by republishing a quote from Tony Abbott from his visit to Jakarta in October last year when he flatly denied that towing back boats would be Coalition policy.

During his first visit to Indonesia as Prime Minister, in October [2013], Tony Abbott told a media conference in Jakarta: “Can I just scotch this idea that the Coalition’s policy is or ever has been tow-backs.”

The faithful stenographic chimp who occupies the chair reserved for the ‘Defence Editor’, dutifully repeats the lies as a way of hosing down the seriousness of this story:

During the election campaign, Mr Morrison said the Coalition never had a policy of towing boats back to Indonesia. He said that position had been misrepresented in the media over a long period.

You see, weasel words and dissembling are enough to convince The Australian that it is right. The coalition policy is “turnaround, not strictly tow-backs” according to Abbott, so that is how it is reported in the Murdoch press.

This is not an exclusive in any sense of the word. All the information contained in the story was already on the public record. What is EXCLUSIVE to this story is the EXCUSIVE pro-government spin imparted by the paper itself.

Four more EXCLUSIVEs appeared between pages two and five of The Australian on 9 January, some of them might be legitimate — ie stories that are first reported in the paper and not elsewhere, but at least one of them is exclusive because no one else would touch it. It is another EXCUSIVE based on the prejudices of The Australian, rather than any merit.

In this context EXCUSIVE is about campaigning in the dog whistle political style of The Australian — attacking targets in the sights of the Abbott government as a way of currying favour and displaying fealty to the Liberal conservative social agenda.

Uni defends audience with Assad

EXCLUSIVE

Christian Kerr

This is a follow-up story to other coverage of the visit to Syria and audience with Bashar al-Assad in Damascus by a group claiming some connection with the Australian Wikileaks party.

For the record, I think the visit was a stupid and disgusting mistake on behalf of those who went. It lends legitimacy to the Assad regime and also to claims that the Syrian opposition is mostly made up of al Qaida-style extremists.

I have publicly disagreed with Tim Anderson before about this and a year ago defriended him on Facebook after he continually posted pro-Assad comments and images to his timeline. I am a strong supporter of the Syrian opposition, but do not countenance jihadist sentiment. I support the secular revolutionaries and those who wish to bring down the Assad regime, rather than those who wish to establish a caliphate in the region.

Anyway, back to the story. The Australian had been pestering the University of Sydney (Anderson’s employer) to dissociate itself from his visit to Damascus and to condemn or even sanction him for his actions.

Despite this pressure, the university stood by Anderson on the grounds of academic freedom and it was right to do so. This is reported in the first par of Christian Kerr’s story, but it is just not good enough, as he goes on to explain (at great length)

The University of Sydney has defended as an exercise in academic freedom the visit of senior lecturer Tim Anderson to Syria as part of a delegation that met dictator Bashar al-Assad.

But the comments have not satisfied Education Minister Christopher Pyne or a group of federal MPs who wrote to the university earlier this week expressing concerns…

Then we move back into the murky territory of who understands what — can you hear the whistle boys and girls? This is Kerr’s stock-in-trade and a tried and true modus operandi at The Australian. Ethical Martini understands that this method is used because the stenographic chimps can learn it by rote and apply the formula to any story and any situation.

The Australian understands there is concern among the university’s top governing body, the senate, that Dr Anderson’s visit will compound concerns caused by the boycott of Israeli institutions and academics by its Centre for Peace and Conflict Studies.

This is the real nub. The Australian has been campaigning for months against the BDS campaign boycott being implemented by the CPCS because the paper is pro-Israel and pro-Zionist thanks to Murdoch’s business interests in the country, including possible covert hacking and spying on competitors in the pay-TV industry. [See Neil Chenoweth's exposure for the full story]

This brings us nicely to the appointment of Donelly and Wiltshire to head up a review of the national school curriculum. Both of these neanderthal hacks are favourites of Murdoch and Mitchell. They frequently opine in The Australian on education and other issues and they are both reliably rightwing to the point that they walk with a limp.

I have plenty more to say on that, but it is Sunday afternoon and I’m going off for a massage.

Tomorrow I am having surgery on my hand and I won’t be typing for a while, so this is the last post, so to speak, for at least two weeks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


The Daily Telegraph has no credibility on journalism standards

December 15, 2013

It is simultaneously amusing and sickening to see News Limited newspapers attempting to lecture the ABC on standards in journalism.

Coming from the organisation that brought you the Abbott government, whether you wanted it, or not, it is a bit rich to complain of un-Australian, left-wing bias at the national broadcaster.

The chief stenographer at the Daily Telegraph is gainfully employed re-writing press releases and disguising advertising as news and the columnists are at the bar dictating their arid thoughts to the keyboard chimps.

Read the rest of this entry »


The ABC is right to pursue the Snowden documents; The Australian is so predictable

November 24, 2013

Oh dear, the predictability and monotony of The Australian‘s whining about the ABC was taken to new heights this week on two fronts: firstly, the revelation that the national broadcaster has to pay market rates for its premier on-air talent and, secondly, feigned moral outrage that the ABC would cover the very newsworthy disclosure that the Defence Signals Directorate wanted to listen-in on the phone calls of the Indonesian President and his wife.

Any reasonably briefed chimpanzee would be able to write the coverage of these issues for the News Limited papers. There’s a template, a formula and a draw full of boilerplate copy that oozes vitriol, arsewipe and stinking double standards.

Read the rest of this entry »


The compact comes of ‘Age’, but the real fight for Fairfax is scooping digital eyeballs

March 8, 2013

Fairfax launched its new compact size in a week where Victorian politics dominated the national agenda, making it a very good time to consider just how Melbourne’s former broadsheet, The Age, fared with its now similarly sized competitor, the Herald Sun.

The re-launch of The Age as a compact was never about being the biggest selling newspaper in Melbourne. There’s no way The Age can compete with the genuinely tabloid Herald Sun.

The Herald Sun is a modern giant among Australian newspapers: its audited Monday to Saturday circulation hovers around the 450,000 mark. That adds up to more than a million readers every weekday.

The Age sells roughly one-third: Monday to Friday (157,000) and about half (227,000) on Saturday. Readership is about half too: 566,000 Monday—Friday and 720,000 on Saturdays, according to Audit Bureau figures.

So the driver of this week’s move was re-attaching Age readers who’ve let their subscription lapse, or who hated the unwieldy broadsheet.

Read the rest of this entry »


Judging a book by its cover: Did The Age get it right on day one?

March 4, 2013

The first thing I noticed this morning at my newsagent in Melbourne’s leafy eastern suburbs is that the pile of Herald-Suns is twice as high as the pile of The Age. So the first comparison is easy.

Even in this relatively affluent suburb, the newsagent expects to sell more Herald-Suns than copies of The Age.

The second comparison is also easy and perhaps explains the first: the Herald-Sun is $1.20 and The Age is $2.00. Price-conscious newspaper buyers will probably prefer the cheaper product.

The canny Herald-Sun buyer also gets more bang for their buck-twenty. The Murdoch ‘tabloid’ has 80 pages and the Fairfax Media ‘compact’ has 72, plus a 16 page insert that is numbered differently.

But how do you tell a tabloid from a compact? It’s not that easy because technically they are the same size: 30X40 centimetres.

Perhaps it’s in the layout and use of colour on the front page.

Herald Sun4 March The Age

The Age has retained its signature royal blue, but the masthead is superimposed reverse in white on blue. The Herald-Sun uses a verdant green and a superimpose/reverse white, but it’s masthead block is deeper coming 14 centimetres down the page. The Age masthead is a shallow nine centimetres.

The Herald-Sun also uses its masthead to promote a “Superstar Footy DVD” give-away and incorporates action pics of two AFL stars who I don’t recognize, but who I’m sure would be very familiar to Aussie Rules fans.

As you would expect the Herald-Sun has a brighter more ‘tabloid’ front page with a bold headline in four centimeter solid capital letters: “SECRET TAPES BOMBSHELL”        . Over the top of that is a white-on-red banner also in heavy caps: “POLICE CRISIS ROCKS GOVERNMENT”. Just below the headline is a series of three ‘pointers’ also in block caps: “KEY STAFFER PAID $22,500”; “JOB HELP AT ODDS WITH PREMIER”; “BAILLIEU ADVISTER SLAMS DEJPUTY PREMIER”.

The kicker is that readers are invited to “Now listen to the recordings heraldsun.com.au”

The copy itself, across five columns is about 350 words and the story is continued across four pages (4-7) inside.

At the bottom of the page there’s three ‘skybox’ promos for contents inside the paper. This is a great tabloid front page and if you were buying the paper on its shelf-appeal, you would probably go for The Herald-Sun.

By contrast The Age seems dull, if worthy. Read the rest of this entry »


Media Inquiry? Inconvenient facts go down the memory hole (part 2)

July 28, 2012

Do you remember the Independent Media Inquiry?

You might vaguely recall the Finkelstein inquiry…yes, rings a faint bell?

It’s OK, I wouldn’t be surprised if you’d forgotten most of the details.

What do you remember?

Oh yes. Finkelstein, isn’t he the guy who wants to throw the champions of the fourth estate in jail for telling the truth about the nasty and unloved Ju-Liar government?

That’s right, that’s exactly right. Here’s a free online subscription to the Heart of the Nation.

According to many ‘exclusive’ stories in The Australian newspaper, the sole aim of the Independent Media Inquiry was to impose heavy sanctions on the news media because the Gillard government doesn’t handle criticism very well.

Take this story from media commentator Mark Day on 26 April 2012. It is so important it got top of page 1 treatment;

A new regulatory body, funded by government and with powers to impose fines and sanctions on news outlets is a key proposal of the long-awaited Convergence Review of the emedia sector.

Unfortunately, this story was wrong, wrong wrong.

The Convergence Review rejected any idea that there should be any such government-funded organisation with anything like the powers suggested in this breathless lead par.

However, since this story was published it has become standard operating procedure to continue the lie.

It is only possible to conclude one of four things:

a) the budget is so tight at News Limited that as many words as possible have to be recycled on a daily basis which means that key phrases are used over and over again to save money

b) the koolaid in the LimitedNews bunkers is real tasty and no one’s yet cottoned on that it is the source of the medicine that results in obligatory groupthink

c) there is a deliberate mis-information campaign going on designed to fool Australians into demanding Stephen Conroy’s head on a platter.

d) we are being fed a bowl of chump bait with fear-causing additives so we don’t see what’s really going on.

It’s probably a combination of all four.

If we’re stirred up about bloody attacks on ‘our’ freedom of speech and we can be made to think that only The Australian and the Institute of Public Affairs stands between us and a Stalino-Fascist dictatorship of ‘befuddled’ Greens from the ‘tofu belt’ aided and abetted by the ‘soft-Left media’ then maybe we’ll be goaded into action.

Seriously, you couldn’t make this stuff up even if you called yourself Chris Mitchell and spent your days dreaming of a world in which you could wield the absolute power that corrupts absolutely.

Read the rest of this entry »


Once more on groupthink: Repeat after me “We’re all individuals”

May 29, 2012

Accusations of bias and groupthink at the Australian Broadcasting Corporation are not new.
What is new is the intensity and ferocity of the attacks being mounted in the national broadsheet.
The Weekend Australian‘s double-barrel blast across the bows of the ABC is a good example. That it was followed up with an editorial is either overkill or hubris.

All this from a news organisation that in 2003 successfully resisted groupthink in its line on the Iraq invasion. Only 175 of Murdoch’s newspapers world-wide backed the invasion editorially. It would be churlish to mention that this was 100 per cent of his mastheads at the time.

The latest complaint about the ABC also throws into stark relief the lack of self-reflection within the national broadsheet.

The Australian has been at war with the ABC for many years and a quick search of the paper’s own database shows a remarkable tendency to launch broadsides at the ABC and its staff for perceived bias or alleged breaches of some unwritten code of balance.

(I’m not talking about breaches of the ABC’s editorial guidelines which are rare; but an unwritten code set by The Australian in a case of “Do as I say, not as I do”.)

A more cynical person might wonder if this is not just a little bit pots calling kettles.

“I know you are, but what am I?”

“Oho!’ said the pot to the kettle; “You are dirty and ugly and black! Sure no one would think you were metal, Except when you’re given a crack.”

“Not so! not so! kettle said to the pot; “‘Tis your own dirty image you see; For I am so clean -without blemish or blot- That your blackness is mirrored in me” [Wikipedia]

At the moment the fixation of the national broadsheet is focused on the Media Watch program and the ABC’s coverage of climate change.

Accusations of misreporting (deliberate or otherwise) have been flying between the two for weeks now and frankly, despite my intense interest, I find it hard to pick a winner.

It has become a “he said, she said” war of words that has seen both sides try to overwhelm their opponent with tactics of attrition and endless arcane paper trails involving emails, an exchange of unanswered questions and perhaps deliberate distortion of timelines and events.

At a more general level, it seems to me, the issue is really one of who do you believe. Read the rest of this entry »


Latest News disaster completes an “annus horribilis” for Rupert Murdoch

April 1, 2012

News all a-twitter over hacking allegations; Austar deal approved by shareholders

Reading this week’s media coverage of the NDS hacking and piracy allegations the first thing that springs to mind is that this continues an ‘Annus Horribilis’ for the Murdoch clan which began with News of the World in April 2011.

So far, the Australian Federal Police are saying they are waiting for a referral to launch an investigation into the continuing claims made in the Australian Financial Review that News Corp subsidiary NDS engaged in piracy and hacking in a bid to destabilise Australia’s pay TV industry, including Austar.

The AFR promoted the story on its website with links to an archive of 14,400 emails it claimed supported its allegations. The stories have suggested that News entity NDS encouraged hackers to spread code that allowed free downloads of competitor programs, which News has denied.

It comes as the BBC defended it’s current affair program Panorama against accusations by News Corporation that the program had “grossly misrepresented” it while airing an investigation into the computer hacking of British rival ONDigital.

The AFR says it is standing by its stories and sources, including over 14,400 leaked emails.

Yesterday Rupert Murdoch hit back on Twitter, saying the allegations are completely untrue and hinting that he might sue.

Murdoch’s tweet defence seemed a bit bizarre and the tweets that followed it became even more obscure. Perhaps there’s something to this, or maybe Mr Murdoch is showing his age and lack of social media savvy.

Here is the order in which Murdoch’s tweets appeared on Thursday afternoon Australian time:

In the space of 15 minutes Murdoch had moved from a plea for sympathy and understanding to issuing a cryptic war cry about freedom of thought and freedom of the market. He then attacked the Fairfax news media as a home for crazies.

It is no surprise that this provoked a backlash of tweeted derision against the 80 year-old. Many detractors pointed out that Murdoch has used his own media monopolies to gain and garner political favour and influence on four continents.

RT @AJLemP: @rupertmurdoch:‘Choice, freedom of thought and markets’. Says the man who profits from information control.

@rupertmurdoch Dude, just cause you seem ever so slightly paranoid today, does not mean, they are not out to get you. #Leveson #Kharma

If the allegations – that the News-owned NDS encouraged and promoted hackers and pirates to attack their Australian competitors – prove to be true, it could be the smoking gun that leads to the unravelling of the Murdoch brand in Australia.

That’s about the only certain thing we can say at moment, but it is worth observing that media inquiries into the allegations are uncovering some interesting links between the Murdoch empire and a whole platoon of retired senior military personnel and former spooks.

However, it is wise to be cautious here. There is no doubt these are serious allegations of potentially criminal behavior that will certainly attract police and regulator attention, but it is not directly linked to the UK phone-hacking scandal, nor to the News Limited newspapers in Australia.

This is a separate series of allegations about the pay TV operations that are at more than arms length from the daily management of The Australian, The Herald-Sun, The Telegraph, the Adelaide Advertiser and the Courier-Mail.

We should also remember that the alleged hacking and piracy happened more than a decade ago and such actions were not illegal under the Australian laws of the time. However, it is not a good look as Foxtel seeks to buy its competitor Austar.

News Limited and senior News Corp figures such as Chief Operating Officer Chase Carey have joined Murdoch in denouncing the allegations.

The company at the centre of the scandal, the UK-based NDS, has also issued strong denials. NDS is 49% owned by News Corporation and there has been speculation the piracy allegations could sour a deal under way to sell NDS to Cisco Systems for $5 billion.

Austar chief executive John Porter has also vigorously denied allegations in the AFR article, calling them “completely unjustified”. He’s been at the helm of Austar since 1995, so his views are worth noting.

On Friday, Austar shareholders voted to approve the $2.5 billion planned takeover of Austar by Foxtel (which is 25% owned by News Limited) even though the corporate regulator has yet to approve the deal. Foxtel has not been alleged to have been involved in hacking.

This story has a long way to go before it fully unwinds and there’s lots of loose ends, including questions about the role of several former Israeli, US and British spies with links to Mossad and a shadowy “black hat” hacking operation based in Haifa, Israel.

But does it, as some of the more extreme and vocal of News Corp’s critics suggest, indicate a mafia-like culture in senior management circles at News, where a disregard for the law and a “We won’t get caught” attitude stands in for the hubris and certainty of being part of the seemingly invincible empire of the Sun God?

We’ll have to wait and see, but the scandal has the potential to damage Murdoch financially.

On Thursday, News Limited’s share price fell 1.8% and closed at $19.12. On Friday it again finished slightly down, at $19.05.

Unfortunately for the News Corp family the allegations come on top of bad news in other share markets; the resignation of heir apparent James from News International as his role in the NOTW scandal came under scrutiny; ongoing allegations of criminal behaviour by News employees in the UK and calls for the British regulators to now examine this latest set of piracy claims.

The AFR’s investigation was linked to the BBC’s Panorama program so the allegations are likely to continue to get plenty of oxygen in Britain where BSkyB is also in merger talks with a pay TV rival. Murdoch could also be a victim of the relentless 24-hour news cycle he and Foxtel helped to create as this story begins to play in the US and other markets too.

 

This article was originally published at The Conversation.
Read the original article.


Who’s got a short memory? Like limitednews, I forget

November 18, 2011

I’ve finally been named in a newspaper editorial. I think this is a first for me; others may remember some obscure late 1970s rant against rioting students that noted my presence at an occupation somewhere or other.

A privilege or a punch?

On Friday I was named in infamous company by The Australian in yet another editorial lambasting all and sundry who think an inquiry into the Australian news media has got any merit at all.

The Communications Minister and Greens leader apparently have short memories, as do academics Robert Manne, Martin Hirst and Margaret Simons, who have also complained about what they perceive to be “campaigns” or “vendettas” in News Limited papers. Dr Hirst said he was “blown away” by the papers’ anti-government bias.

Yes, I did say that and the context (missing from limitednews coverage) is explained here.

The fact of our short memories is then ‘proven’ in the editorial by reference to moments when News Limited papers have attacked political parties other than the ALP.

And, no Virginia, kicking Bob Brown on an hourly basis does not count. The Australian means serious criticism of serious parties.

Several incidents from the Howard years are mentioned; all of which do meet the criteria for giving government the rough end of the media pineapple.

The inquiry has heard nothing, for instance, about the blowtorch this newspaper applied to the Howard government for buying votes with middle-class welfare, the Australian Wheat Board scandal, during which we exposed kickback payments to Saddam Hussein’s regime, and our expose of the “children overboard affair”, in which senior Liberals, including John Howard, wrongly claimed that asylum-seekers had thrown their children into the sea.

I do actually remember these incidents as being significant at the time and if they were so germaine to the media inquiry, then surely John Hartigan and other News Limited folk could bring them up again and again and discuss their relevance.

Rattling off a list like this and suggesting that no-one but News Limited remembers them misses the point. It’s not about individual campaigns or moments in time, it’s about an attitude over time.

I remember too, but have not found it on a Google search, a recent comment from John Howard from his biography, Lazarus Rising, about being grateful for the support he got from News Limited papers during his time as Prime Minister.

[If anyone can find this quote, or definitively show me it wasn't made, I will be grateful]

I have read the News Limited submission and apart from the opening gambit – there is no problem with News Limited titles – the issue of an even-handed approach is not discussed. The only mention of political coverage is to point out that in last year’s election some News Limited titles backed Gillard and some backed Abbott. If an election was held tomorrow, I’m sure that would not be the case.

In any case, I remember it more like this:

DURING John Howard’s lengthy prime ministership, his conservative Praetorian Guard in the media coined a pejorative term for critics of his government. They were branded ”Howard haters”. The ”Howard haters”, the argument went, occupied the commanding heights of Australia’s cultural institutions (especially the universities), and the Coalition, notwithstanding many other achievements in office, had been unable to dislodge this rag-tag band of liberal-left windbags.

[Politics of hate takes aim at PM]

I also remember, as do many others, News Limited unflinching support for Howard during the second Gulf war against Saddam Hussein, even after the point at which everyone stopped believing in WMD.

Finally, I would just point out to the good folk at News Limited that I am still waiting for my right of reply to the untrue allegations made about me in The Australian, The Herald-Sun and The Daily Telegraph.

Is it the case that their editorial policy is honoured in the breach?

As reflected in 1.3 of the News Code, it is standard journalistic practice that person or persons who are “attacked” would be given the opportunity to provide their views or version of events as part of the original story. The right of reply would form part of the story.

[News Limited submission to Media Inquiry]

In fact, at limitednews and, I’m sure, at Fairfax and others, it is the editorial right that takes precedence. If your views are assessed as being unworthy, then you don’t get to express them.

It is appropriate that a newspaper has the editorial discretion to assess the strength or credit of views and decide the weight to give some views and not others.

As has often been said: freedom of the press belongs to those who own one (or more)

However, there is one point in the News Limited discussion document that I do agree with – though for reasons totally opposite to those expressed here:

Requiring journalists to adopt the MEAA code would make coming under the MEAA umbrella mandatory.

This is tantamount to compulsory unionism.

Of course the collective expression, by a union, of the universal right of its members to assembly and political speech cannot be tolerated in the free market of ideas. Speech in that environment is reserved for the bosses and their toadying representatives in mahogany row.

A closed shop and high density of union membership would put paid to newsroom shenanigans and could very well have saved The News of the World. Have you considered that?

But, before we leave, I would like you to ponder these excerpts taken from the News Limited submission to the media inquiry:

It is incorrect to refer to rights for journalists. …It is the antithesis of free speech that a person wishing to be involved in public debate through a traditional media company or other form of media has to agree to a set of standards.

…It is our strong view there is no alternative model of regulation of the standards of journalists which would guarantee the freedom of the press.

…If print and online media companies were to be subject to government oversight of whether or not their content is accurate and balanced, then equally so should Richard Flanagan or Christopher Hitchins giving a public lecture on women’s rights or climate change and so should a tax‐payer arguing against climate change policy on the ABC’s Drum blog website.

…We strongly contend that the case for continuing regulation to ensure media diversity has not been made out.

…Newspapers are not limited by scarcity or high barriers to entry.

…News Limited submits, the need for cross‐media regulation to achieve diversity no longer applies. The market has delivered diversity.

Does that puzzle and worry you? More on this and other thoughts of [ex]Chairman John later.


A new broom for News Limited and an interesting couple of days

November 10, 2011

The substantive text in this piece was published on 10 November 2011 on The Conversation. It was my first commission from them and I appreciate their creative commons approach to republishing. Eager readers will also know that I was involved in the Australian government’s media inquiry this week.

A transcript of my comments is apparently going to be made available, I will post it to EM when I can. I read through it yesterday to proof-read it. I think I did OK; but others will judge that. Speaking of which…

I have been attacked by the Daily Telegraph  twice and The Australian (several times) for being a Trotskyist, which they “revealed” (ha ha)and some how managed to make sound like I am deranged. How come they never attack libertarians for their views…and they are deranged!

I also made my cherry-busting appearance on Andrew Bolt’s blog. I did seek a right-of-reply by posting comments online to both places; but as of 6.18pm today, they have not been taken out of moderation. Unlike the 50-odd comments calling for me to be burned as a witch or sacked from my job.This is an interesting observation about the free speech fundamentalists. They bleat and moan and scream and shout about their own “rights” and then vilify those who dare critique them. But they will not extend common courtesy to their opponents.

In fact, there is no right of reply at News Limited as this lovely little ‘thank you notice’ makes very clear.

Contrast this with the pumelling I received on an anonymous blog, Bunyipitude written by someone who I only know as ‘the professor’ – it’s what he calls her/himself – after coming after me with both barrels he/she at least had the decency to post my response. The comment stream hasn’t been very complimentary, but I can take it. My only concern is that most posters there hide behind anonymity. It makes the whole experience surreal. They know who I am and can comb the interwebs for what they see as damning evidence of my perfidity, but I don’t know who they are. Then they get up set when I suggest they might be trolls.

On the other side of the ledger, I am grateful to News with nipples for a spirited defence of sanity. I note too that the author, Kim Powell is happy to identify herself. In fact she seems quite nice and I’d like to meet her. She is doing a PhD on online newsrooms so we’d have stuff to talk about.

Anyway, all I can say to my haters and detractors is: “The Devil made me do it.”

Read the rest of this entry »


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,425 other followers